Osteopathie

De totale samenhang van alle bewegingen in het lichaam, vormt het terrein van de osteopathie. Feitelijk wordt elke structuur onderzocht op zijn beweeglijkheid; verminderde beweeglijkheid betekent verminderde functie, waardoor ziekte zou kunnen ontstaan. De osteopathie kent verschillende aspecten in diagnostiek en behandeling:

• pariëtaal aspect: het bewegingsapparaat, gevormd door botten, spieren, pezen en gewrichten
  • visceraal aspect: de inwendige organen met hun bloedvaten, lymfevaten en besturende zenuwen
  • cranio –sacraal aspect: de schedel en wervelkolom met daarin het hersenvocht, de vliezen en het zenuwstelsel

De harmonie tussen deze 3 systemen is van vitaal belang, waardoor de zelfregulatie van het totale organisme behouden blijft. Bewegingsverlies in één van deze aspecten kan daardoor de andere aspecten beïnvloeden. Het is dus mogelijk dat de osteopaat gaat onderzoeken en behandelen op een plaats waar de patiënt geen directe symptomen vertoont.

Indicatie

Onderstaande lijst geeft een beeld van de verscheidenheid aan klachten die aanleiding kunnen zijn om een osteopaat te raadplegen

• (Chronische) klachten van rug, nek, schouder, heupen en ledematen
  • Bekkenklachten
  • (Recidiverende) sportblessures, verstuikingen
  • Hoofdpijn, o.a. migraine, voorhoofdsholte ontstekingen, duizeligheid
  • Maag en/of darmklachten (obstipatie/diarree/zuurbranden)
  • Algemene buikklachten
  • Klachten na buikoperaties (littekenvorming/verklevingen)
  • Menstruatiestoornissen
  • Vermoeidheidsverschijnselen/concentratiestoornissen

Deze lijst is niet volledig, dus bel of mail gerust als u vragen heeft.